YÖM'DE PDR
YÖM'de PDR: Öğrencinin Tümsel Gelişimi İçin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR), öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal ve kişisel gelişimlerini destekleyen kapsamılı bir hizmettir. YÖM’de PDR sadece sorunlara odaklanmaz; öğrencilerin potansiyellerini ortaya çıkarmak, kendilerini tanımalarına rehberlik etmek ve gelişimlerine katkıda bulunmak amacıyla önleyici ve geliştirici çalışmalar yürütür.
PDR'nin Temel Çalışma Alanları
1. Tanıma Çalışmaları
Tanıma çalışmaları, öğrencilerin bireysel özelliklerini, ihtiyaçlarını ve gelişim süreçlerini anlamaya yönelik olarak planlanır. Amaç, çocukların potansiyellerini desteklemektir.
- Bireysel Görüşmeler: Öğrencilerin duygu, düşünce ve davranışlarını anlamak için birebir görüşmeler düzenlenir.
- Mizaç Çalışmaları: Öğrencilerin kişilik yapıları, güçlü yönleri ve gelişim alanları analiz edilerek bireysel destek sağlanır.
- Raporlama ve Veli Bilgilendirmeleri: Elde edilen bilgiler raporlanarak ailelerle paylaşılır.
- Odak Grup Çalışmaları: Sosyal beceri geliştirme veya belirli konuları ele alma amacıyla öğrenci gruplarıyla çalışmalar yapılır.
2. Takip Çalışmaları
Öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimi düzenli olarak izlenir ve ihtiyaçlarına uygun rehberlik planlanır.
- Bireysel Öğrenci Görüşmeleri: Her çeyrek dönemde yapılan birebir görüşmelerle öğrencilerin gelişim süreçleri değerlendirilir.
- Öğretmen ve Veli Görüşmeleri: Veliler ve öğretmenlerle toplantılar yapılarak öğrencilerin durumu hakkında bilgi paylaşılır.
- Sınıf İçi Gözlemler: Öğrencilerin sınıf içindeki davranışları ve sosyal uyumu izlenir.
- Akademik Takip: Sınavlar ve bireysel hedefler düzenli olarak takip edilerek öğrencilere destek verilir.
- Çember Çalışmaları: Grup dinamiğini ve duygusal paylaşımı artırmak için öğrencilerle çember etkinlikleri düzenlenir.
3. Müdahale Çalışmaları
Kriz durumlarını yönetmek ve önleyici rehberlik sunmak için bireysel ve grup çalışmaları yapılır.
- Önleyici Rehberlik: Sosyal, duygusal ve akademik becerileri desteklemek amacıyla sınıf düzeyine uygun etkinlikler düzenlenir.
- Krize Yönelik Çalışmalar: Kaygı, stres ve diğer zorlayıcı durumlar için bireysel ya da grup destekleri sağlanır.
- Bireysel ve Grup Çalışmaları:
Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre bireysel ya da grup rehberliği çalışmaları düzenlenir. - Veli Seminerleri: Ailelere bilgilendirici seminerler ve yazılı materyallerle destek verilir.
PDR'nin Dönemsel Odakları: Sınıf Kademelerine Göre Rehberlik
Anaokulu
Çocukların sosyal, duygusal ve bilişsel becerileri geliştirilir. Kendini tanıma, sosyal beceri kazanımı ve duygusal güvenlik odaklı çalışmalar yapılır.
İlkokul
1-2. sınıflarda okula uyum, temel sosyal beceriler, duyguları tanıma ve dikkat geliştirme odaklı çalışmalar yapılır. 3-4. sınıflarda öz farkındalık, problem çözme ve zaman yönetimi gibi konular ele alınır.
Ortaokul
- 5. Sınıf: Ortaokula uyum, öz denetim ve sosyal bağlılık becerileri geliştirilir.
- 6. Sınıf: Ön ergenlik dönemi farkındalığı, sorumluluk alma ve sosyal medya bilinci.
- 7. Sınıf: Ergenlik dönemine yönelik duygusal destek, hedef belirleme ve liderlik becerileri.
- 8. Sınıf: LGS’ye hazırlık, sınav kaygısı yönetimi ve meslek seçimi farkındalığı.